Svarta madam

När jag var liten så brukade jag och mina vänner (dom som vågade) köra svarta madam eller Candyman. För dom som inte vet vad det här är så ska jag berätta. Man går in i ett mörkt rum med en spegel (helst en liten toalett utan fönster eller ett fönster man kan skyla för), det måste vara helt kolsvart i rummet. Sen ställer man sig med ansiktet så nära spegeln som möjligt och säger "Svarta madam svarta madam, kom fram kom fram" tre gånger efter varandra eller så säger man "candyman" tre gånger beroende på vem man vill se. Oftast så såg man sin egen spegelbild och skrämde upp varandra så mycket att man sprang ut och skrek innan man ens hunnit upprepa namnen tre gånger. För saken med det här handlade om att svarta madam eller candyman skulle visa sig, candyman hade naturligtvis med sig godis med inbakade rakblad. Nu när jag tänker på det så är det helt sjukt att man som liten skulle vilja se nått sånt men det var väl ett slags styrketest, vem vågar mest?

Candyman är ju från typ 70-80 talet i Amerika antar jag när föräldrarna sa till sina barn att inte äta godis som främlingar bjuder på för det kan finnas rakblad eller nålar i dom. Det var mest en Halloween grej...
Jag har läst lite om svarta madam och har sett att det är en bok från början av Susan Hill, jag veet inte om det är hon som har kommit på spökhistoren om Svarta Madam men det är iaf hennes version man hör mest om. Det är ju ett omen om man ser Svarta Madam som betyder att ett barn ska dö. I Susan Hills bok så förklarar hon att svarta madam förlorade sin son när hon levde och har nu kommit tillbaka för att ta sin revange som död.

Iaf så började jag tänka på Svarta Madam häromdagen när jag och Emma pratade om när vi var små och skrattade åt alla puckade saker vi gjorde. Och idag så gick jag in på IMDB och såg på första sidan en trailer för filmen The Woman in Black. Jag antar att den är sevärd eftersom historien om svarta madam är ganska äcklig och den är baserad på Susan Hills bok men sen så skrattade jag lite när jag såg att det är Daniel Radcliffe som spelar huvudrollen... liksom Harry Potter... Men jag ska nog ge den en chans och kolla på den när den kommer ut, det var längesen man fick se en bra spökhistorie på film.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0