Festivalshopping och In Bruges

Stack till RUSTA idag för att köpa nödvändiga festivalsaker billigt inför resan till Irland nästa vecka. Saker som deo i plastbehållare, våtservetter och torrshampoo skulle köpas. Fick inte tag på torrshampoo dock så jag får kolla efter det nästa gång jag är i stan (fick heta tips på facebook att jag kunde hitta det billigt på kicks bl.a.).

Nu på kvällen stack jag hem till Anna för att se på film med henne och hennes familj. Jag valde film och valde såklart In Bruges, som ni redan vet är en av mina favoritfilmer för tillfället och jag vill sprida budskapet. Alla tyckte filmen var bra men när den var slut så tyckte dom att den var väldigt brutal och jag håller med. In Bruges är brutal. Klart den är eftersom den handlar om två yrkesmördare(!) men däremot så är det få filmer jag kan få så mycket livslust av när jag sett dom.
Hela filmen är väldigt motsägelsefull. Musiken, bilden och stillheten går inte riktigt ihop med filmens väldigt snabba och intensiva händelser och dialog. Detta gör den bra, och det går då hand i hand (tycker jag) med känslan av liv i motsats med karaktärernas fokus på död i samband med deras arbeten. Den underförstådda meningen med filmen anser jag är liv, och hur kan man visa liv på bästa om det inte är att stå och titta döden i vitögat. Det låter hemskt, vilket det är, men det är det som gör filmen så bra. Kampen om liv och död vinklat på de mest extrema av sätt. Säger det igen, SE DEN!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0