Avsked med goda vänner

På onsdag åker min kära vän Daniel till något exotiskt land för att jobba som reseledare i 4 månader. Därför måste det bli avskedsmys med honom! Så ikväll ska vi träffas några stycken för att ta det lugnt, fika och bara ha det kul. Börjar mer och mer känna att Karlstad kanske inte är stället att vara för mig i höst då alla jag känner i stort sett åker här ifrån. Funderar lite på om det faktiskt ska bli Norge för mig i några månader, bara för att känna på en ny stad och tjäna ihop en liten förmögenhet innan jag börjar plugga på nytt. Låter väl inte helt fel?

Kommer sakna dig iaf min lilla groda!

Dokumentär

Se den om ni gillar Grunge, Dave Grohl och Foo Fighters

Foo Fighters - Back and Forth

Det var Oskar som pratade om den här dokumentären igår så jag var tvungen att se den, gör det du med. Den är bra!

Upside down

klockan 02.44 en fredag kväll. Elin är hemma, hon är trött. Kom precis innanför dörren efter en kväll på stan. Öl och mat med Daniel, Emma, Sandra och Oskar, bio med emma, inflyttningsfest i viken och sen stan. Musik lättar alltid upp en trött kväll för mig. Kvällens busslåt blev Balaclava med Arctic Monkeys. Kul också att få diskutera bra musik med Oskar2 ikväll också, det fick mig på gott humör.

Bra musik.

När det plötsligt blev rätt

Länge har jag gått utan mål i livet. Detta är väl inget ovanligt när man är 20 och ny i vuxenlivet, när man plötsligt ska välja utan någon påtvingad valmöjlighet. Men jag har verkligen mått dåligt för jag har inte sett någon glädje med något som har med studier, jobb och privatliv att göra. Jag har gått i en liten bubbla och undrat vad det ska bli av mig. Därför sökte jag till universitetet och kulturvetarprogrammet förra året. Inte för att jag var tvungen att komma in utan för att det var något som jag skulle kunna tycka var kul. Såklart har året på universitetet varit en lärdom och något att lägga i ryggsäcken men nu har jag bestämt mig. Jag ska hoppa av plugget, försöka jobba någonstans och sen söka skola igen, men denna gång till mellanstadielärare! Detta är det första konkreta valet jag har gjort på ca 5 år. Nu har jag ett mål.

Jag fantiserar då och då och tänker mig in i rollen som lärare, mellanstadielärare, och jag mår bra. Jag tänker tillbaka till hur jag var på mellanstadiet. Liten och ovan, visste inte riktigt vem jag var. Jag började med teater, fick nya vänner, bytte vänner igen, bråkade med vännerna, det stora bråket i 6an och hur vi sen blev vänner igen. Mellanstadiet är dom åren när man går från att vara liten till att hitta sig själv för första gången, det är på mellanstadiet man känner att det börjar bli allvar men man har fortfarande så mycket naivitet, lek och ovana i sig. Jag vet att det kommer finnas barn som kommer kalla mig för jävla kärring, vissa barn som kommer tycka om mig och vissa barn som inte kommer vilja lära sig något, men jag kommer nog älska alla sidor av jobbet. Jag har något att se fram emot nu och det ger mig glädje och jag känner att stressen börjar lägga sig, stressen av att ingenting ploppar upp i huvudet på mig när jag försöker se min framtid. Jag säger inte att detta är en stress man ska ha när man inte vet vad man vill bli men det är en stress jag själv har haft och jag är glad att den börjar försvinna.

Det ska bli kul att få balansera lek med allvar, teater med matte och ändra mobbning till gemenskap. Hjälpa till att forma små individer till bra människor med goda avsikter. Vi behöver det.

stugan!

Ännu en dag i stugan. Vi kan bara åka dit över dagen för tillfället för det är nått som är trasigt med gasolslangen så man kan inte förvara mat i kylen eller använda spisen så vi har bara dagsturer så länge. Älskar att vara där ute ändå, men det skulle vara mysigt att få stänga av sig totalt från tv och dator i några dagar och bara sitta på ön och göra det som man kan göra där. Frid, mina vänner, frid!

När livet är som bäst!

Idag har jag varit i stugan med mor, far, bror och brors barn.
Jag älskar att vara vid stugan men jag har inte varit där på väldigt länge nu, så det var mysigt att få komma ut idag.

Bästa stället på jorden! Åker tillbaka imorgon :)

Hård Vecka

Idag är det en vecka sen jag flög hem från Irland. Även att veckan i Irland och på Oxegen var jättebra så slutade den inte så bra..
När Coldplay, som var sista bandet på festivalen, hade spelat så gick alla tillbaka till campingen. Jag och Tom hade packat ihop alla våra saker och väskorna var klara för att bara ta ur tältet så vi kunde springa till bussen in till Dublin. Kvällen innan hade någon gått in i Aiden och Conors tält och tagit lite saker och bara stökat till det så dom fick lägga in sina väskor i vårt tält eftersom vi hade lås. Men när vi kom till tältet efter Coldplay hade någon skärt upp vårt tält med kniv och rivit ut alla väskor. Min väska var helt tom så jag var säker på att allt var borta när Conor hittade en hög med kläder och saker. Hälften av mina kläder och mina högtalare var stulna men jag kände ändå att det inte var så farligt, det jag mest kände var jobbigt var att jag kände inget förtroende för andra människor. Man känner sig väldigt påhoppad och utsatt när någon brutit sig in och tagit saker från en. Jag hade dock alla värdesaker i min handväska som jag hade på mig hela dagen så inget av värde som pass, plånbok och Ipod var taget från mig och tom men toms väska var helt slaktad så den fick vi lappa ihop med silvertejp... Det var också väldigt synd om Conor som faktiskt blev av med sitt pass, och han skulle tillbaka till Liverpool nästa dag. Jag har pratat med dom efter vi kom hem och dom sa att dom också kom hem men det blev svårare än om Conor fortfarande haft sitt pass, dom fick ringa till Engelska Ambassaden och en massa annat för att komma hem igen.

En annan jobbig sak var att jag blev sjuk sista dagen så jag mådde verkligen jättedåligt. Som tur var har jag väldigt bra vänner som gick och köpte mat åt mig, hämtade vatten och gav mig Ipren men jag låg kvar i tältet under dagen så jag fick vila. Jag kände mig bättre på kvällen så jag fick se alla band jag ville se och sen på natten så var jag ändå så trött när vi satt på bussen till dublin så jag hann inte tänka på om jag var sjuk eller trött. Jag och Tom tog taxi till flygplatsen och där käkade vi och sen sov på Mcdonald's. På morgonen gick mitt illamående upp och ner och det kändes som jag hade feber. När vi flög så gick det ganska bra för jag sov nästan hela resan men när vi skulle landa så ville jag typ skrika. Jag hade så ont i halsen och öronen och när trycket ökade när vi landade så gjorde det så fruktansvärt ont i öronen, jag grät inte men tårar rann ur mina ögon för det var en så hemsk smärta. När vi landat så hörde jag nästan ingenting, alla lät som figurerna i Snobben (wa wa wa wa). Jag hörde vad tom sa lite dovt. Jag ringde till pappa och han och mamma kom och hämtade oss på skavsta så vi slapp åka buss och tåg med alla bytena vi hade.

Under veckan har jag varit på vårdcentralen två gånger för jag mått så dåligt. Jag hade fått streptokocker, och så hade jag vatten i öronen efter trycket på flyget. Då och då under veckan har hörseln på något av öronen försvunnit men det kommer hela tiden tillbaka efter jag har sovit. Så har legat med penicillinkur hela veckan och har fortfarande några dagar kvar. Men nu mår jag bättre, jag har inte lika ont i halsen och jag mår bättre. Har dock fått torrhosta som man alltid får precis i slutet när man har haft ont i halsen.

Hård vecka men jag är glad att jag snart slipper det här och att jag snart är mig själv igen!

Home again from Oxegen!

Veckan i Irland var hur bra som helst! Lägger in lite bilder så får ni se!

På väg!

våra bagage var lite för tunga så vi tog på oss så mycket kläder som möjligt istället, så här såg kajsa ut efter tre lager kläder och en tröja i framfickan!

Hej Irland!

Happy Pills?

Redo för det irländska vädret.

Från fönstret på vårt B&B i Dublin.

Tom bestämmer musiken

På kvällen gick vi över gatan till O'shea för att käka och dricka öl, ett liveband spelade irländsk folkmusik senare.

OXEGEN!

Vi skulle träffa Sandras vän Fruzshi från Ungern i Dublin för att hon skulle åka med oss till Oxegen. När vi träffat henne och börjar gå mot bussen så kommer en Irländsk taxichaufför fram till oss och frågar om vi ska till oxegen och säger sen att han har plats till oss i hans taxi. Han drar oss mot sin bil som står vid bilvägen och i den sitter ungefär fyra killar och tittar på oss från baksätet. Vi säger att vi måste handla mat först så dom kan åka men chauffören säger att han kan vänta medan vi handlar. Vi tycker att det låter lite skumt men går iväg och handlar och kommer sen tillbaka till taxin som står kvar där. Chauffören var jättesnäll och berättade om att hans 18-åriga dotter lever för oxegen så han visste hur det var att vara där. Jag och Fruzshi satt i framsätena med föraren och tom satt i baksätet med resten av killarna (det var en stor taxi). När vi kom fram så hade tom lärt känna två av killarna som var tvillingar och kom ifrån Liverpool, Aidan och Conor. Dom frågade om dom kunde få komma med oss och sätta sina tält vid oss, vilket dom fick, och sen gick vi mot inträdet.

Kläderna jag har på mig här är nu stulna..

Fruzshi och Tom

Conor, Aiden och Sandra. Dom killarna var några av dom goaste jag har träffat!

Look-alike: killen är antingen lik James McAvoy eller Ryan Gosling i den här bilden. Vet inte vem killen är förästen..

Cutie!

Conor och Kajsa

Utomhusbio - The Hangover
The Social Network
Life of Brian

Nu till alla banden vi såg

All Time Low

Slash

Beyoncé

Coldplay

Det här var inte ens hälften av bilderna men det blir lite mycket om jag lägger upp allt. Bra vecka och jätteskön upplevelse! Lite trist att jag fick Streptokocker sista dagen och har nu legat på penicillinkur och mått piss i en vecka men jag ångrar inget! Kommer dock sakna Conor, Aiden och Fruzshi lite... får hoppas att vi kommer ses igen!

xxx

Bye Bye Sweden!

Åker nu om några timmar. Kommer bli hur kul som helst! Vi hörs igen om en vecka!
Litet smakprov på det jag ska se! Om det är något av banden ni inte lyssnat så mycket på så tycker jag ni ska göra det!

Foo Fighters!

Arctic Monkeys

Beyoncé

Jessie J

Weezer

The Pretty Reckless

En öl i Irland imorgon kväll?

Nu har jag packat allt jag ska ha i handbagaget så nu är det dags att sova. Jag fick ett sms av Tom 23.49 där han skrev: "Ska vi sitta på en Pub i Irland vid den här tiden imorgon och ta en öl?" -Ja det ska vi! åh längtar!!!

Resfeber!

Åker till Irland om två dagar! Och jag har jättemycket resfeber! Inte för att jag oroar mig för något utan för att jag är hur peppad som helst, så jag kan inte sova. Pratade med Sandra förut om hur vi ska göra när vi väl är framme hos henne och så pratade jag med Tom om hur vi ska göra med väskorna och tält. Det kommer bli så himla kul! Kollade på bandlistan förut och såg dock att det är så många bra band som man vill se så man får springa mellan dom om man iaf vill se lite av alla istället för allt av några, man kan ju inte välja. Jag vill ju såklart se Foo Fighters, Arctic Monkeys, The Strokes, Beyoncé, Black eyed Pease, the script, Bruno Mars, The Pretty Reckless, Swedish House Mafia, Deadmau5, Coldplay, My Chemical Romance, Weezer och Jessie J, men sen är det ju hur många andra band som helst som jag inte lyssnat på så mycket som ändå vore kul att se. Om man ska trycka in allt det här på tre dagar är det klart man måste springa runt mycket! Kommer bli hur bra som helst!!!

Festivalshopping och In Bruges

Stack till RUSTA idag för att köpa nödvändiga festivalsaker billigt inför resan till Irland nästa vecka. Saker som deo i plastbehållare, våtservetter och torrshampoo skulle köpas. Fick inte tag på torrshampoo dock så jag får kolla efter det nästa gång jag är i stan (fick heta tips på facebook att jag kunde hitta det billigt på kicks bl.a.).

Nu på kvällen stack jag hem till Anna för att se på film med henne och hennes familj. Jag valde film och valde såklart In Bruges, som ni redan vet är en av mina favoritfilmer för tillfället och jag vill sprida budskapet. Alla tyckte filmen var bra men när den var slut så tyckte dom att den var väldigt brutal och jag håller med. In Bruges är brutal. Klart den är eftersom den handlar om två yrkesmördare(!) men däremot så är det få filmer jag kan få så mycket livslust av när jag sett dom.
Hela filmen är väldigt motsägelsefull. Musiken, bilden och stillheten går inte riktigt ihop med filmens väldigt snabba och intensiva händelser och dialog. Detta gör den bra, och det går då hand i hand (tycker jag) med känslan av liv i motsats med karaktärernas fokus på död i samband med deras arbeten. Den underförstådda meningen med filmen anser jag är liv, och hur kan man visa liv på bästa om det inte är att stå och titta döden i vitögat. Det låter hemskt, vilket det är, men det är det som gör filmen så bra. Kampen om liv och död vinklat på de mest extrema av sätt. Säger det igen, SE DEN!!!

The Baby is back...

Är nu hemma efter en mysig kväll med några gamla klasskompisar. Det ska bli skönt att få sova i sin egen säng men, the baby is back! Bebisen, som bor granne med mig och som har inbyggt skrikalarm, har börjat skrika idag igen. Kanske ska klargöra att bebisen inte ensam är min granne, det lät lite konstigt men jag antar att alla fattar det.

Vi hämtade ut våra biljetter till sista Harry Potter filmen idag också, vi ska kolla på premiären i 3D. Ska gå med 7 vänner som har väldigt olika relation till Harry. Jag och Daniel har läst alla böcker, sett alla filmer och har vid olika tillfällen varit Harry Potter-maniacs (tror det t.o.m var Harry som förde mig och Daniel samman någon gång i ettan på gymnasiet, tack Harry.). Johanna ringde mig imorse däremot och frågade om vi kunde ha maraton innan vi går på premiären för Pär har inte sett en enda av filmerna eller läst någon av böckerna. "Måste man se dom andra filmerna om man ska se den sista" hade han frågat Johanna som direkt ringde till mig. JA DET MÅSTE MAN!

Här är trailern iaf och jag är peppad! Lite sorgligt att det ska ta slut, såg ändå första filmen när jag var 9 tror jag och det känns ändå som en tradition att se Harry Potter på bio och sen längta till nästa, mysigt.

Vi går dit vinden för oss...

När det är så här varmt så välkomnar man en bris.
Igår skulle jag och min käre vän Lisa ses för att prata, käka glass och umgås. Vi köpte glass på Carli (Jättegod glass!!) och gick sen och satte oss vid Båten för att äta och prata. Under dagen hade Lisa fått sms av Niklas som undrade om hon (och jag) ville hem till honom och grilla. Då jag och Lisa har som motto "vi går dit vinden för oss" så gick vi till konsum och köpte mat att grilla och gick sen till Niklas. Vinden förde oss sen vidare till Ankan och sen till Lisa för efterfest. Kul dag och kväll och här kommer lite bilder.

Det här är sista bilden på mina solbrillor innan dom försvann..